کاربرد کمپرسور اسکرو چیست

کاربرد کمپرسور اسکرو چیست

کمپرسور اسکرو چیست

 کمپرسور اسکرو نوعی کمپرسور با فرایند جا به جایی مثبت است که در سیکل های تبرید استفاده می شود. هر سیکل تبرید از ۴ جزء تشکیل شده است که کمپرسور مهمترین جزء آن است.

کمپرسورهای اسکرو نسبت به دیگر کمپرسورها، راندمان بالاتری دارند. از طرف دیگر ظرفیت تولید بیشتری نسبت به بقیه کمپرسورها داشته و به دلیل استفاده از قطعات چرخشی کمتر، دارای لرزش کمتر و طول عمر بیشتری نیز می باشد.

 کمپرسور اسکرو دارای دو پیچ مارپیچ  به‌ نام روتور است که فرآیند فشرده‌ سازی را انجام می‌ دهد.

  • روتور نر
  • روتور ماده

 در کمپرسور اسکرو روتور ها از تلورانس بسیار کمی برخوردار هستند. یک روتور شامل پره های زیادی است که با توجه به حرکت روتور به چرخش در می‌ آیند.

 این تیغه‌ ها در تماس نزدیک با یکدیگر قرار دارند و غالباً تنها چند هزارم اینچ از هم فاصله دارند. اینکه تأثیر گذاری این مکانیسم چقدر باشد به فاصله‌ ی دقیق میان محفظه برای آب‌ بندی حفره ی فشاری و روتور بستگی خواهد داشت ولی میزان کمی از نشتی اجتناب‌ ناپذیر است و باید برای به حداقل رساندن نسبت بین نشتی و جریان مؤثر سیال از سرعت چرخش بالا استفاده نمود.

 روتور نر در مقایسه با روتور ماده دارای تعداد پره‌ های کمتری هست و به‌ علت وجود پره‌ های کمتر روتور نر از روتور ماده سریع‌ تر به چرخش در می‌ آید.

 در صنایع مختلف کمپرسور های اسکرو در سراسر دنیا بیشترین کاربرد را دارند و آنها جایگزین کمپرسور های رفت و برگشتی معمولی هستند که به مقادیر بیشتری از گاز فشرده احتیاج خواهند داشت.

 این نوع از کمپرسور ها تلفات مکانیکی و حجمی نخواهند داشت و با سرعت بالای شفت می‌ توانند کار کنند.

 کمپرسور اسکرو از چه اجزایی تشکیل شده‌ است؟

 کمپرسور اسکرو دارای بخش‌ های مختلفی است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم:

  • روتورها

 به پیچ‌ های مارپیچ کمپرسور گفته می‌ شود که دارای روتور نر و ماده است که از آنها برای فشرده سازی گاز استفاده می‌ کنند.

 روتور نر با یک شفت به موتور وصل می‌ شود و وقتی شفت شروع به چرخش می‌ کند روتور نر را هم می‌ چرخاند.

 روتور های نر و ماده دورن یکدیگر قرار دارند و میتوانند داخل هم دوران کنند که نقش مهمی را در زمان فشرده‌ سازی و مکش بر عهده دارند. وقتی روتور ها می‌ چرخند به داخل کمپرسور گاز را از بیرون می‌ مکند، بعد مکش گاز را بیشتر فشرده و تخلیه می‌ سازد. هوای وارد شده در بین روتور ها با دوران آنها داخل بکدیگر و کاهش فضای بین آنها فشرده می شود.

  • فیلتر هوا

 در داخل شیر ورودی کمپرسور فیلتر هوا نصب می‌ گردد که از ورود رطوبت، گرد و غبار، ذرات هوا و دیگر آلودگی‌ ها به کمپرسور جلوگیری می‌ کند. اگر فیلتر هوا در داخل شیر ورودی نصب نشود ممکن است آلودگی ها به بخش‌ های داخلی کمپرسور آسیب بزنند.

  • موتور

 برای تأمین توان مورد نیاز روتور نر از یک موتور الکتریکی استفاده می‌ کنند که این موتور به روتور نر از طریق یک شفت اتصال پیدا می‌ نماید. وقتی موتور روشن شود شفت به چرخش در آمده و در نتیجه روتور نر می چرخد. به منظور کنترل دوران و حرکت شفت متثل به روتور نر از موتورهای الکتریکی استفاده می شود.

  • شیر ورودی

 با ایجاد خلا در داخل کمپرسور هوای اسکرو، کمپرسور هو یا مبرد را از طریق شیر ورودی می‌ مکد.

  • شیر خروجی

 بعد از افزایش فشار مورد نظر گاز برای تخلیه ی گاز فشرده از یک شیر خروجی استفاده می‌ کنند.

  • سیلندر فشرده‌ سازی

 در فرآیند فشرده سازی نقش مهمی را بازی می‌ کند. با شروع چرخش روتور ها در داخل سیلندر خلا ایجاد می‌ گردد به‌ همین خاطر گاز یا هوا وارد سیلندر تراکم می‌ شود.  حجم سیلندر از ورودی به خروجی روندی کاهشی را می‌ پیماید.

 روتور های نر و ماده در داخل سیلندر می‌ چرخند. تعداد سیلندر هایی که در یک کمپرسور است مراحل تراکم را نشان می‌ دهند. اگر کمپرسور دارای یک سیلندر برای فرآیند فشرده سازی باشد به آن کمپرسور تک مرحله‌ ای گفته می‌ شود و اگر از یک سیلندر بیشتر داشته باشد به آن کمپرسور اسکرو چند مرحله‌ ای گفته می‌ شود.

  • بدنه

 از هر نوع آسیب به اجزای داخلی در اثر سقوط اشیاء خارجی جلوگیری می‌ کند و در واقع وظیفه ی اصلی یک بدنه محافظت از قسمت‌ های داخلی کمپرسور است.

  • بلبرینگ ها

 در دو سر روتور نصب می‌ شوند و به چرخش روتور کمک می‌ کنند. همچنین طول عمر روتور را بیشتر کرده و متعادل کردن تیغه ی روتور و چرخش روتور هدفی است که یاتاقان ها دنبال می‌ کنند. در واقع کمپرسور های اسکرو دارای بلبرینگ های ضد اصطکاک و ضد خوردگی هستند.

 کاربرد کمپرسور اسکرو چیست

 در صنایع اتومبیل‌ سازی از کمپرسور اسکرو برای کامل کردن محصول، هوا دهی، برش پلاسما، جوش پلاسما و سایر ابزار ها هم استفاده می‌ کنند.

 این کمپرسور ها عملکرد دائمی دارند. لذا برای کاربرد هایی مثل تولید خودکار و سیستم بسته‌ بندی مواد غذایی بهترین نوع می‌ باشند.

 از کمپرسور های اسکرو برای کاربرد های گوناگون و برای تأمین هوای فشرده استفاده می‌ شود. کمپرسور های اسکرو در صنایع مهندسی پتروشیمی نیز کاربرد دارند.

 همچنین از آنها برای متالورژی و معدن هم استفاده می‌ کنند.  از این کمپرسور ها در صنایعی که به لباس و پارچه مربوط است استفاده می‌ شود.

 کمپرسور های اسکرو روتاری در لوازم و تجهیزات خانگی از جمله تولید یخچال و کولر گازی هم کاربرد زیادی دارد.

 علاوه‌ بر آن در برنامه‌ هایی که به صنعت حمل‌ و نقل مربوط است از این کمپرسورها کمک گرفته می‌ شود.

 ضمناً برای کاربرد های چوب و کاغذ سازی هم از این کمپرسور استفاده می‌ کنند.  استفاده در ماشین‌ آلات مکانیکی و الکتریکی هم کاربرد دیگر شان است.

 کاربرد های ساختمانی و مصالح ساختمانی هم استفاده‌ ی دیگری است که از کمپرسور اسکرو می‌ شود به عمل آورد.

  تمام مواردی که در این مطلب بر شمرده شدند جزء کاربرد های بسیار مهمی است که می‌ توان از یک کمپرسور اسکرو انتظار داشت.

 شما می‌ توانید با توجه به نیازی که دارید یکی از انواع کمپرسور اسکرو را انتخاب و خریداری کنید.

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه برای %s