مقایسه کمپرسور اسکرو و پیستونی

تفاوت کمپرسور اسکرو و کمپرسور پیستونی

مقایسه کمپرسورهای اسکرو با پیستونی

کمپرسورها دستگاه‌هایی هستند که هوا را متراکم و کم حجم کرده و هوا را با فشار بسیار زیاد تولید می‌کنند. در صنایع مختلف و کارخانه‌های کوچک و بزرگ از انواع کمپرسورها استفاده زیادی می‌شود. کمپرسورها بر حسب عملکرد و ساختار خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که آنها را می توان  بر اساس نحوه کارکرد  به دو دسته دینامیکی و جابجایی مثبت تقسیم بندی کرد که هر کدام از این‌ دو دسته هم انواع مختلفی را دارا می‌باشند.

 کمپرسورهای با  جابجایی مثبت خود دارای دو نوع پرکاربرد کمپرسور پیستونی و کمپرسور اسکرو می باشند.

کمپرسورهای پیستونی از پرکاربردترین و قدیمی‌ترین کمپرسورها و از نوع رفت و برگشتی می‌باشند. به این صورت که پیستون با حرکت به سمت پایین درون سیلندر، باعث فشرده سازی هوا می‌شود. این کمپرسورها بیشتر در صنایع کوچک کاربرد دارند. زیرا به دلیل نداشتن سیستم خنک کننده و بالا رفتن دمای آن نمی‌توانند برای ساعت طولانی کار کنند و نیاز است بعد از مدتی کار کردن خاموش شوند و پس از خنک شدن مجددا مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین نمی‌توانند حجم هوای زیاد و متناوبی تولید کنند و قادر نیستند برای ساعتهای طولانی کار کنند. قیمت آنها هم با توجه به این عملکرد و ویژگی، پایین‌تر از کمپرسورهای اسکرو می‌باشد. 

در کمپرسورهای اسکرو دو روتور مارپیچی به صورت نر و ماده با حرکت دورانی نسبت به هم هوا یا گازها را فشرده می‌کنند. کمپرسورهای اسکرو از نوع جابجایی مثبت هستند که با حرکت دورانی دو روتور مارپیچی که به صورت نر و ماده نسبت هم قرار دارند، هوای فشرده را تولید می‌کنند که هوای تولید شده این کمپرسورها تمیز و با کیفیت می باشد.

کمپرسورهای اسکرو به دلیل حجم بزرگ و توان تولید بالایی که دارند دارای قیمت بیشتری نسبت کمپرسورهای پیستونی هستند. کمپرسورهای اسکرو می‌توانند حجم بالایی از هوای فشرده را تولید کنند و برای ساعت‌های طولانی و به طور متناوب کار کنند.

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو کمپرسور دمای کار آنها می‌باشد. در کمپرسورهای پیستونی به دلیل اصطکاک پیستون با سیلندر دمای آن بسیار بالا می‌رود و به ۱۵۰ و ۲۰۰ درجه می‌رسد ولی در کمپرسورهای اسکرو به دلیل اینکه صطکاکی صورت نمی‌گیرد و قطعات به هم برخوردی ندارند و همچنین وجود روغن در آنها ،دما زیاد بالا نمی‌رود و بین ۸۰ تا ۱۰۰ درجه می‌باشد.

 کمپرسور های  اسکرو به دلیل پیچیدگی و حجم بیشتری که دارند، می توانند هزینه نگهداری بالاتری نسبت به کمپرسورهای پیستونی داشته باشند. شاید نیاز باشد یک متخصص را مسئول نگهداری و تعمیر از این کمپرسورها کنید که این کار خود می تواند باعث افزایش هزینه ی شما شود.

کمپرسورهای پیستونی می توانند هوا را با فشار بسیار بالا ‌تر از کمپرسورهای اسکرو تولید کنند. بنابراین اگر به فشار بسیار بالای هوا نیاز دارید، بهتر است کمپرسور پیستونی را انتخاب کنید. از دیگر تفاوت‌های این دو کمپرسور می توان به صدا و لرزش آنها حین کار اشاره کرد. کمپرسورهای  اسکرو در مقایسه با کمپرسور پیستونی حین کار صدا و لرزش کمی تولید می‌کنند.

بنابراین اگر فضای کمی دارید، صدای زیاد می‌تواند آزاردهنده باشد و بهتر است کمپرسور اسکرو را ترجیح دهید.

قیمت اولیه و هزینه نگهداری کمپرسورهای اسکرو به دلیل پیچیدگی و کارایی بالایی که دارند از کمپرسورهای پیستونی بیشتر می‌باشد. مصرف انرژی پایین و تولید هوای با کیفیت و با دمای کمتر دیگر از مزیت‌های کمپرسور اسکرو می‌باشد که سبب شده اغلب این کمپرسور را ترجیح دهند. ولی  در کمپرسور های پیستونی کمی روغن در هوای تولید شده وجود دارد و اگر کیفیت هوای تولید شده برایتان مهم است کمپرسور اسکرو میتواند انتخاب خوبی باشد. 

بنابراین برای خرید کمپرسور اسکرو یا پیستونی باید شرایطی را در نظر بگیرید. شرایطی مثل هزینه خرید و نگهداری، شرایط محیطی، حجم و فشار هوایی که نیاز دارید.

 هر دو کمپرسور نقش مهمی را در صنایع مختلف دارا می باشند. کمپرسورهای پیستونی اغلب در صنایع و مشاغل کوچک مثل کارگاه‌های کوچک، کشاورزی، غواصی، دندانپزشکی و …. کاربرد دارند  و کمپرسورهای اسکرو در کارخانه‌های بزرگ و صنایع سنگین مثل صنایع هوایی، خودروسازی، پزشکی، غذایی، الکترونیک و….. کاربرد دارند.

 همانطور که اشاره شد هر کدام از این کمپرسورها معایب و مزایایی دارند که  شما می‌توانید با در نظر گرفتن این مزایا و معایب و شرایط کاری خود، کمپرسور مورد نیاز خود را انتخاب کنید تا بتوانید بهترین نتیجه و عملکرد را از کمپرسور انتخابی خود بگیرید و در طول استفاده از آن با مشکل چندانی روبرو نشوید.

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه برای %s