مقایسه کمپرسور اسکرو و اسکرال

مقایسه کمپرسور اسکرو و اسکرال

تفاوت کمپرسور اسکرو با اسکرال

کمپرسورهای اسکرو و اسکرال هر دو از نوع کمپرسورهای دورانی و با جابجایی مثبت هستند که ساختار آنها با هم متفاوت می‌باشند و هر یک از این کمپرسورها با قطعات مختلفی که دارند کار فشرده سازی هوا را انجام می دهند. 

کمپرسور های  اسکرو دارای دو روتور مارپیچی به صورت نر و ماده هستند، که بعد از ورود هوا به داخل دستگاه این دو روتور با حرکت دورانی نسبت به هم گازها را فشرده می کنند. این کمپرسورها قادر هستند حجم زیادی هوای فشرده را تولید کنند.

 کمپرسورهای اسکرو به دو نوع روغنی و بدون روغن تقسیم می‌شوند که در نوع روغنی از روغن برای خنک کاری و کم کردن اصطکاک بین قطعات استفاده می‌شود. در این کمپرسور هوای خروجی دارای کمی روغن می‌باشد ولی در کمپرسورهای بدون روغن هیچ روغنی داخل دستگاه استفاده نمی‌شود به همین خاطر هوای خروجی این دستگاه بسیار تمیز و با کیفیت می‌باشد. از کمپرسور اسکرو بدون روغن در صنایع حساس مثل صنایع غذایی و پزشکی به دلیل هوای تمیز و با کیفیتی که تولید می‌کنند، استفاده می‌شود.

 به طور کلی  کمپرسورهای اسکرو در صنایعی مثل پزشکی، غذایی، الکترونیک، هوافضا، خودروسازی، شیمیایی و …. کاربرد بسیاری دارند.  این کمپرسورها به دلیل مزیت‌های فراوانی که دارند از پرکاربردترین کمپرسورها در صنایع مختلف می‌باشند. قطعات کمپرسور های اسکرو شامل موتور، روتورها، شیرمکش، فیلتر هوا، فیلتر روغن ، رادیاتور، چرخ دنده، تسمه، کوپلینگ‌ها و ….می‌باشند.

کمپرسورهای اسکرال یا حلزونی هم از نوع کمپرسور با جابجایی مثبت و دورانی می باشند. این کمپرسورها دارای دو مارپیچ حلزونی هستند که یکی از آنها ثابت و مارپیچ حلزونی دیگر متحرک می‌باشد. هنگام ورود هوا به داخل دستگاه مارپیچ متحرک شروع به حرکت می‌کند و گردش هوا بین این دو مارپیچ باعث فشرده سازی آن می‌شود. از کمپرسورهای اسکرال بیشتر در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، تولید لوازم خانگی مثل یخچال و کولر ،سیستم‌های تهویه و …. استفاده می‌شود.

 کمپرسورهای اسکرال دارای دو نوع می‌باشند :

  • سرعت ثابت
  •  سرعت متغیر

در کمپرسور اسکرال سرعت ثابت، سرعت حرکت مارپیچ‌ها ثابت بوده و نمی توان آن را کنترل کرد و تنها راه کنترل آن خاموش کردن دستگاه می‌باشد ولی در کمپرسور اسکرال سرعت متغیر، سرعت حرکت مارپیچ‌ها متغیر بوده و می‌توان آن را کم یا زیاد کرد و به راحتی آن را کنترل نمود.

از اجزای این کمپرسور ها می‌توان روتور، استاتور، پمپ روغن و میل لنگ را نام برد که دارای ساختار ساده‌تری نسبت به کمپرسورهای اسکرو می‌باشند همانطور که گفته شد در کمپرسورهای اسکرال دو مارپیچ حلزونی وجود دارند که یکی از آنها ثابت و دیگری متحرک می‌باشد ولی در کمپرسورهای اسکرو دو روتور مارپیچی به صورت نرو ماده هستند که  با حرکت دورانی نسبت به هم باعث فشرده سازی هوا می‌شود.

به طور کلی می توان گفت تفاوت اصلی کمپرسورهای اسکرو با کمپرسورهای اسکرال در قطعات و ساختار آنها  و  مقدار ظرفیت تولیدی این دو کمپرسور می باشد. کمپرسورهای اسکرو دارای ظرفیت و بازدهی بالاتری نسبت به  کمپرسورهای اسکرال می‌باشند. به همین دلیل در صنایع سنگین‌تر از کمپرسورهای اسکرو استفاده می‌شود.

 از لحاظ ساختار و پیچیدگی هم می‌توان گفت کمپرسورهای اسکرو دارای قطعات بیشتر و ساختار پیچیده‌تر نسبت کمپرسورهای اسکرال می باشند که همین دلیل باعث شده هزینه تعمیر و نگهداری آنها بیشتر از کمپرسورهای اسکرال باشد.

 کمپرسورهای اسکرال در دما و فشار بالا قادر به کار کردن نمی‌باشند که این ویژگی می تواند  یکی از معایب آنها باشد. در این کمپرسورها همانطور که گفته شد به دلیل اینکه یکی از مارپیچ‌ها ثابت است، تماس بین قطعات وجود ندارد. بنابراین استهلاک آنها بسیار پایین می‌باشد و همین امر سبب شده کمپرسورهای اسکرال طول عمر بیشتری را داشته باشند ولی در کمپرسور اسکرو حرکت دو روتور باعث شده تماس بین آنها افزایش پیدا کند، بنابراین استهلاک آنها هم بیشتر شود.

 کمپرسور های اسکرو نسبت به کمپرسور های  اسکرال صدای بیشتری را در حین کار تولید می‌کنند. از کمپرسورهای اسکرال بیشتر در  سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و سیستم های تهویه و تولید لوازم خانگی استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای آنها هم می‌توان در دندانپزشکی، بیمارستان‌ها، خودروها و آزمایشگاه‌ها نام برد. در نهایت شما می‌توانید با توجه به مطالب گفته شده و در نظر گرفتن تفاوت‌های این دو کمپرسور و شرایط کاری و محیطی خود و نیازی که دارید، یکی از این دو کمپرسور را انتخاب و تهیه کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از کمپرسور انتخابی خود بگیرید.

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه برای %s