تفاوت کمپرسور اسکرو با کمپرسور پیستونی

تفاوت کمپرسور اسکرو و کمپرسور پیستونی

 بعد از شناخت کمپرسور اسکرو و پیستونی به بررسی تفاوت این دو کمپرسور می پردازیم . اینکه کدام کمپرسور برای شما مناسب‌تر است کاملاً ارتباط مستقیمی به نیاز مورد نظر شما از کمپرسور دارد.

بسته به حجم و فشار دستگاه مورد نظر،شما می‌توانید کمپرسور خود را انتخاب نمایید.

تفاوت اول در ساختار این دو دستگاه می‌باشد.در کمپرسور پیستونی همانطور که از نامش پیداست عمل فشرده سازی هوا را به کمک دو پیستونی که در آن تعبیه شده، انجام می‌گیرد.

کمپرسور پیستونی با عملیات رفت و برگشتی پیستون‌ها عمل مکش و دهش را انجام می‌دهد. کمپرسورهای پیستونی در دو گروه تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای وجود دارند.

هر مرحله دستگاه سه عمل تخلیه، تراکم و مکش را انجام می‌دهد. هر دوره از عملکرد کمپرسور پیستونی به صورت منقطع بوده که این امر موجب ایجاد لرزش در کمپرسور می‌شود.

هر دستگاه کمپرسور پیستونی از چند سیلندر تشکیل شده که حجم سیلندر و تعداد آن و همچنین سرعت حرکت موتور حجم مورد نظرهوای خروجی را تعیین می‌کند و حرکت پیستون‌ها موجب فشرده شدن هوا می‌شود.

به این صورت که در هر دوره با کمک رفت و آمد پیستون گاز را در محفظه فشرده کرده و با فشار از دریچه خروجی خارج می‌کند. حرکت این پیستون‌ها به کمک یک میل لنگ به همراه موتور صورت می‌گیرد. کمپرسورهای پیستونی نسبت به سایر کمپرسورها رایج‌تر هستند.

این امر به این دلیل است که این کمپرسورها نسبت به کمپرسورهای دیگر سبک تر بوده و در کارگاه‌ها و صنعت‌هایی که محدودیت فضا دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صنعت‌هایی که به فشار هوایی زیر ۱۰ بار احتیاج دارند، از این کمپرسور استفاده می کنند. حال آنکه ساختار کمپرسور اسکرو با کمپرسور پیستونی متفاوت است.

 ساختار کمپرسور اسکرو به این صورت است که عمل مکش و دهش هوا به کمک دو روتور که جنس آن از تفلون خاصی است(در کمپرسور اویل فری) انجام می‌شود و سپس وارد استیج اول و دوم و بعد از آن از دریچه خارج می‌شود.

تفاوت بعدی کمپرسور اسکرو و کمپرسور پیستونی قیمت آنهاست. یکی از معیارهای تعیین کننده قیمت کمپرسور به نوع موتور،حجم مخزن و کیفیت قطعات به کار رفته در آن بستگی دارد و قیمت کمپرسور پیستونی نسبت به کمپرسور اسکرو بسیار ارزان‌تر است و این امر می‌تواند به نحوه کارکرد و کاربرد دستگاه برگردد.

عامل تفاوت بعدی به هوای تولید شده از این دو دستگاه برمی‌گردد. کمپرسورهای پیستونی فشاری بین ۷ تا ۱۰ بار و کمپرسور اسکرو بین ۷ تا ۱۳ بار تولید می‌کنند و اگر در صنعت مورد نظر خود به کمپرسوری احتیاج دارید که به طور مداوم هوای فشرده تولید کند کمپرسور اسکرو گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

 زیرا کمپرسورهای پیستونی حجم هوای پایین‌تری را تولید می‌کنند و برای تامین حجم‌های پایین هوا مناسب هستند. مصرف انرژی کمپرسور اسکرو در مقایسه با بازدهی آن از کمپرسور پیستونی کمتر است.

تفاوت بعدی مربوط به صدای تولید شده توسط این دو دستگاه می‌باشد. به این صورت که سر و صدا و لرزش کمپرسور اسکرو از کمپرسور پیستونی کمتر است. اگر یکی از این دو دستگاه دچار مشکل شوند کمپرسور اسکرو قابلیت تعمیر دارد ولی تعمیر کمپرسور پیستونی دشوار است و اغلب باید کل دستگاه تعویض شود.

اما اگر امکان تعمیر وجود داشته باشد هزینه تعمیر آن به نسبت کمپرسور اسکرو بسیارکمتر است. از لحاظ فضا کمپرسور اسکرو نسبت به کمپرسور پیستونی فضای کمتری را اشغال می‌کند.

همانطور که در مقاله‌های قبلی به ساختار کمپرسور اسکرو پرداختیم به دلیل وجود فنی که در این دستگاه وجود دارد و افتر کولر نامیده می‌شود، هوای خروجی از آن از کمپرسور پیستونی خنک‌تر است و کمپرسور پیستونی بیشتر رطوبت را برای خنک شدن جذب می‌کند که این امر دستگاه را بیشتر در معرض خراب شدن قرار می‌دهد.

 هوای خروجی از کمپرسور پیستونی گرم و دمای آن چیزی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ است که این امر به دلیل اصطکاک قطعات آن می‌باشد.

کمپرسور پیستونی برای به حرکت درآوردن پیستون‌ها اجزای زیادی را به کار می‌گیرد و حین این کار قطعات زیادی مانند خود پیستون،رینگ پیستون،میله پیستون،میل لنگ و… به حرکت در می‌آیند که این امر موجب ایجاد اصطکاک و به مرور موجب خرابی دستگاه می‌شود.

 در صورتی که تعداد این قطعات در کمپرسور اسکرو کمتر است. کمپرسور اسکرو فشار هوای فشرده شده کمتر در ظرفیت و حجم‌های بالاتری را ارائه می‌دهد. در صورتی که کمپرسور پیستونی فشار هوای بیشتر ولی در حجم کمتری تولید می‌کند.

از کمپرسور اسکرو می‌توان برای ۲۴ ساعت مداوم تولید هوای فشرده شده بهره گرفت در صورتی که کمپرسور پیستونی این قابلیت را ندارد.

کمپرسورهای پیستونی کمپرسورهای نسبتاً کوچکی هستند که به طور رایج حداکثر تا ۷ کیلووات توان را دارد.

.کاربرد کمپرسور اسکرو بسیار گسترده است و در صنایعی مانند گاز، صنایع غذایی، دارویی و پزشکی، خودروسازی، لوازم خانگی و… کاربرد دارد.

در صورتی که از کمپرسور پیستونی در صنایع و مشاغل کوچک مانند تعمیرگاه های خودرو و گاراژ ها، نقاشی ساختمان و رنگ کاری ماشین ها، ساخت و ساز های ساختمانی،کارگاه های نجاری و… استفاده می شود.

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه برای %s