انواع کمپرسور اسکرو

انواع کمپرسور اسکرو

انواع کمپرسور های اسکرو چیست

 یکی از انواع کمپرسور های هوا، کمپرسور اسکرو می‌ باشد که در دو نوع کمپرسور روغنی اسکرو و کمپرسور غیر روغنی یا اویل فری وجود دارد.

 اگر بخواهیم یک تعریف ساده از کمپرسور اسکرو داشته باشیم باید بگوییم که این سیستم دارای دو روتور مارپیچی نر و ماده است که وقتی این دو روتور مارپیچی نر و ماده در حالت دوران هستند، با نزدیک شدن به یکدیگر و کاهش فضای ما بین آنها، عمل فشرده‌ سازی هوا را انجام خواهند داد.

 عمل فشرده‌ سازی کمپرسور هوا اسکرو بسیار قابل‌ اعتماد است و این توانایی را خواهد داشت که به شکل پیوسته هوای فشرده را تولید نماید.

 به عبارتی دیگر فرایند فعالیت کمپرسور صنعتی شامل چهار مرحله است که در مرحله ی اول کمپرسور اسکرو با در نظر گرفتن بخش مکشی که بر روی آن طراحی و قرار داده‌ شده است، مبرد را وارد دستگاه می‌ کند.

 در مرحله ی دوم روتور هایی که در حال حرکت کردن هستند، با دوران و نزدیک شدن به هم در طول کمپرسور با کم شدن فاصله ی شیار ها به فشرده‌ سازی مبرد منجر می‌ شوند.

فرآیند کمپرسور تا وقتی ادامه پیدا می‌ کند که به محل تخلیه ی کمپرسور حرکت روتور ها نزدیک گردد که به‌ طور معمول در این بخش فشار ماده ی مبرد بسیار زیاد می‌ شود.

 در مرحله ی چهارم و یا آخر هم بخار مبرد فشرده شده از خروجی خارج می‌ رود. دقت داشته باشید که کمپرسور اسکرو نوعی کمپرسور جا به جایی مثبت است که از مکانیزم دورانی یا روتاری استفاده می‌ نماید.

کمپرسور اسکرو در دو نوع بدون روغن یا روغنی وجود دارد که در نوع بدون روغن همان‌ گونه که از نامش مشخص است از هیچ نوع روغنی استفاده نمی‌ شود و به روغن کاری نیاز ندارد.

 اما در کمپرسور اسکرو روغنی برای کم کردن اصطکاک میان قطعات و خنک کاری از روغن استفاده می‌ شود و با تزریق روغن به هوا، سیکل فشرده سازی صورت می‌ گیرد.

 کمپرسورهای اسکرو روغنی

 کمپرسور های هوای اسکرو زیر مجموعه‌ ای از کمپرسور های روتاری یا دورانی است.

 کمپرسور اسکرو نوعی از کمپرسور های جا به جایی مثبت هستند که از طریق حرکت روتور های واقع در ایرند کمپرسور اسکرو، هوای محیط را مکش کرده و عمل فشرده‌ سازی انجام می‌ شود.

 با وجود آنکه قطعات دوار و متحرک با دور بالا در ایرند کمپرسور وجود دارد دما به‌ سرعت افزایش پیدا خواهد کرد.

 در کمپرسور اسکرو روغنی عمل روان‌ کاوی و خنک کاری به‌ وسیله‌ ی پاشیدن روغن انجام می‌ شود به‌ همین دلیل است که به این کمپرسور، کمپرسور اسکرو اویل اینجکت یا روغنی گفته می‌ شود.

 در کمپرسور اویل اینجکت برای روانکاری پوسته و روتور ها و خنک کردن هوای فشرده و نیز جلوگیری کردن از بازگشت فشار از روغن استفاده می‌ کنند.

فشار خروجی از واحد های هوا ساز باید حداقل چهار بار در کمپرسور های اسکرو روغنی باشد تا بتواند در داخل واحد هوا ساز (بلوکه ی هوا ساز ایرند) روغن را سیر کوله کند که در نهایت منجر به روانکاری و خنک شدن روتور ها می‌ گردد و بیشترین راندمان و بازدهی ممکن را خواهد داشت.

یک عدد روتور متحرک و یک عدد روتور محرک در ایرند کمپرسور اسکرو روغنی وجود دارد که در هنگام روشن بودن کمپرسور با فاصله ی بسیار کم از هم این دو روتور حرکت می‌ کنند و به‌ علت کم شدن فضای بین روتور ها در حالت پیچش عمل مکش یا ساکشن انجام می‌ گردد.

 هوا هم از این طریق  به واحد ایرند هوای ورودی وارد می‌ گردد و وجود فیلتر باعث می‌ شود تا از کمپرسور در مقابل ذرات موجود در هوا محافظت به عمل آید.

 در کمپرسور اسکرو روغنی یا اویل اینجکت برای کمتر شدن اصطکاک میان قطعات و خنک کاری به‌ همراه هوای ورودی به کمپرسور روغن تزریق می‌ شود  که از این نوع کمپرسور در مشاغلی که حساسیت کمتری نسبت‌ به استفاده از روغن دارند استفاده می‌ شود و قابلیت به کار گیری خواهند داشت.

 روغن استفاده‌شده در آخر به‌ همراه هوای فشرده شده از خروجی کمپرسور بیرون می‌ رود که با بهره‌ مندی از فیلتر روغن یا فیلتر سپراتور از هوای فشرده جدا شده و به مخزن ذخیره ی روغن باز می‌ گردد تا پس از خنک شدن به سیکل فشرده سازی برگردد.

 پس‌ از جدا سازی روغن در کمپرسور اسکرو اویل اینجکت مقدار کمی روغن همراه هوا به سیستم وارد می‌ شود.

 کمپرسور های اسکرو بدون روغن

 کمپرسور های اسکرو بدون روغن یا خشک نوع دیگری از کمپرسور های اسکرو روتاری هستند که کاملاً خشک می‌ باشند و هیچ‌ گونه روغنی ندارند.

 کمپرسور های بدون روغن در صنایع غذایی و دارویی کاربرد فراوانی دارند ولی این نوع از کمپرسور ها به‌ دلیل آنکه از روغن در داخل ایرند استفاده نمی‌ شود توانایی تحمل دور های با ظرفیت بالا را ندارند و حداکثر می‌ توانند تولید فشار ۳ بار را انجام دهند این به‌ معنای آن است که فشار هوای خروجی ۳ برابر فشار هوای ورودی است.

 کمپرسور های بدون روغن از کارایی و طول عمر بالا تری برخوردار هستند اما از نظر هزینه‌ ای در مقایسه با کمپرسور های روغنی بسیار هزینه بالایی دارند.

 این در حالی است که کمپرسور های روغنی به‌ دلیل وجود روغنی که دارند انجام روانکاری، خنک کاری و فشرده‌ سازی هوا بهتر صورت می‌ گیرد.

 همچنین کمپرسور روغنی دور بالایی را می‌ تواند تحمل کند و نسبت‌ به کمپرسور بدون روغن یا خشک کارایی بیشتری دارد و غالباً دارای فشار ۸ بار هستند یعنی فشار هوای خروجی ۸ برابر هوای ورودی است اما گاهاً این نوع از کمپرسور ها با فشار ۱۳ بار تولید می‌ شوند.

 در کمپرسور های خشک و یا بدون روغن محفظه ی تراکم از بخش منتقل شدن قدرت کامل جدا است و در واقع گاز مورد تراکم هیچ تماسی با ماده ی روان‌ کننده نخواهد داشت.

 در بسیاری از موارد عمل تراکم گاز در محفظه ی تراکم در نبود روغن است، صورت می‌ گیرد.

 در زمان انتخاب هر یک از کمپرسور های اسکرو باید به نوع خاصی از کمپرسور که نیاز دارید توجه بسیار نمایید. شما می توانید با مراجعه به سایت شرکت هواکاران، از مشاوره تخصصی مشاوران این شرکت استفاده کرده و انتخاب بهتری در انتخاب کمپرسور مورد نیاز خود داشته باشید.

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه برای %s