اجزای سیستم کنترل و ایمنی کمپرسور اسکرو

اجزای سیستم کنترل و ایمنی کمپرسور اسکرو

اجزای کمپرسور اسکرو اویل اینجکت:

کمپرسور اسکرو یکی از پر کاربرد ترین کمپرسور های هوای فشرده در صنعت محسوب می‌ شود به‌ همین خاطر است که شناخت انواع کمپرسور و اجزای سازنده‌ ای که هر کدام از آنها داردt به ما کمک می‌ کند تا استفاده ای بهینه از کمپرسور ها داشته باشیم.

 کمپرسور ها به دو دسته ی اصلی قابل تقسیم هستند که شامل این موارد می‌ باشد:

  • کمپرسور اویل اینجکت یا روغنی
  • کمپرسور اویل فری یا بدون روغن و خشک

 که ما قصد داریم تا به معرفی اجزای کمپرسور اسکرو اویل اینجکت بپردازیم:

  • فیلتر هواکش
  • المنت کمپرسور
  • شیر مکش
  • شیر یک‌ طرفه
  • شیر فشار مینیمم
  • جدا ساز روغن
  • افتر کولر

 در تولید هوای فشرده در کمپرسور اسکرو اویل اینجکت هوای محیط وارد فیلتر ورودی هوا می‌ شود تا آلودگی‌ ها و ذراتی که در آن وجود دارد جذب این فیلتر شوند و هوا آماده ی ورود به قسمت مجرای مکش گردد.

 این فیلتر توانایی خواهد داشت تا ذرات را تا اندازه ی پنج میکرون از هوا جدا کند.

 به‌ بیان‌ دیگر این فیلتر در راندمان و کارایی کمپرسور نقش بسیار مهمی را بازی می‌ کند به صورتی که این فیلتر ورودی هوا را باید در فاصله ی زمانی اندکی از هم عوض کرد وگرنه فیلتر دچار انسداد می‌ شود و در روند مکش کمپرسور اسکرو اویل اینجکت اشکالاتی حاصل می شود و عملا free air delivery و یا FAD که باید کمپرسور تحویل دهد، کاهش پیدا می‌ کند.

 کمپرسور های اسکرو اویل اینجکت یکی از انواع کمپرسور های اسکرو می‌ باشند که بسته به کارایی که مد نظر تان است می‌ توانید این محصول را برای زمینه ی فعالیت خود انتخاب و خریداری کنید.

 وظیفه suction valve

 پس‌ از عبور هوا از فیلتر هواکش به آنلودر یا suction valve یا intake valve هوا وارد می‌ گردد.

 وظیفه ی بار برداری و بار گذاری در کمپرسور به عهده‌ ی این قطعه است.

 اگر ساکشن ولو به‌ خوبی عمل نکند می‌ تواند منجر به کاهش خروجی دبی کمپرسور گردد و یا اگر به‌ موقع بسته نشود به افزایش  فشار در کمپرسور اسکرو منجر شود که این کار با ترکیدن مخزن سپراتور همراه است و خسارات جبران‌ ناپذیری را به سیستم وارد خواهد کرد.  قطعه ی اویل پمپ در کمپرسور اسکرو اویل اینجکت وجود ندارد.

 دقت داشته باشید که در این سیستم همیشه یک فشار وجود دارد و این امر حتی وقتی‌ که دریچه ی آنلودر بسته است نیز وجود دارد تا اینگونه فشار بتواند سیال روغن را در مسیر اسکرو به حرکت در آورد.

 زمانی‌ که این روغن در سیستم به گردش در بیاید عملیات خنک کاری ولو بریکانت در این سیستم به‌ خوبی انجام می‌ شود.

 استاندارد هوای کمپرسور میان پنج تا چهل و پنج درجه ی سانتی‌ گراد است به صورتی که اگر کمتر یا بیشتر از این میزان دما باشد کنترلر ها اجازه ی زیر بار رفتن به کمپرسور اسکرو را نخواهند داد.

 وظیفه اویل سپراتور

 در کمپرسور اسکرو اویل اینجکت پس‌ از عبور هوای فشرده از  non- return valve به مخزن جدا کننده یا اویل سپراتور وارد می شود.

 به‌ علت نیروی گریز از مرکزی که در این مقطع به‌ وجود آمده است روغن ته‌ نشین می‌ شود و هوای فشرده ی داغ از سپراتور بیرون می‌ رود.

 در این قسمت روغن جدا شده و بعد در اویل کولر سرد خواهد شد و مجدداً به سیکل تولید هوای فشرده در کمپرسور وارد می‌ گردد ولی هوای فشرده ای که در حال عبور از فیلتر جدا کننده است از ۵ ppm نباید روغن بیشتری داشته باشد.

 جهت اطمینان از این موضوع باید در لوله ی خروجی کمپرسور یک نمایشگر روغن نصب شود. حال اگر میزان روغن از این مقدار بیشتر باشد از شرایط ایده‌ آل کمپرسور اسکرو خارج می‌ شود.

 از مهم‌ ترین دلایل وجود روغن در کمپرسور می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلودگی هوای اطراف کمپرسور
  • دمای بالای کمپرسور
  • مناسب نبودن کارتریج اویل سپراتور
  • نوع روغن مورد استفاده در کمپرسور

 وظیفه افتر کولر

 بعد از minimum pressure valve در کمپرسور اسکرو هوای فشرده دمای بسیار بالایی دارد و کلیه ی رطوبتی که در محیط وجود دارد همراه این هوای فشرده است که باید برای مصرف دمای این هوا را کاهش دهیم.

 بهترین دما بعد از افتر کولر پس از خنک‌ کننده،  ۱۰ درجه ی سانتی‌ گراد بیشتر از دمای محیط است. اگر اختلاف دمای میان هوای فشرده ی خروجی و محیط از ۱۰ درجه بالا تر رود از میزان عملکرد درایر در مراحل بعدی کم می‌ کند و منجر به وجود رطوبت در سیستم می‌ شود لذا وظیفه ی افتر کولر خنک کردن هوای فشرده ی خروجی است.  برای کمپرسور دمای ایده‌ آل میان ۷۸ و ۸۵ درجه ی سانتی‌ گراد خواهد بود.

 اگر در کمپرسور اسکرو این شرایط وجود داشته باشد نه‌ تنها کمپرسور متناسب با گنجایشی که دارد از بهترین خروجی هوای فشرده برخوردار است بلکه بعد از افتر کولر بهترین کندانس اتفاق می‌ افتد.

وظیفه المنت کمپرسور

 زمانی‌ که هوا از آنلودر عبور کرد وارد المنت کمپرسور و یا air end می شود که در این نقطه با روغنی که عموماً در این نوع از کمپرسور ها جریان دارد مخلوط می‌ گردد.

 المنت کمپرسور از لحاظ فشار به سه قسمت تقسیم می‌ شود که عبارت است از:

  • فشار ضعیف
  • فشار متوسط
  • فشار قوی

 که با فشرده شدن هوا در المنت کمپرسور دمای آن‌ هم بالا می‌ رود و هوای فشرده همراه با روغن به وجود می‌ آید.

 حال زمان آن رسیده است که از هوای فشرده، روغن را جدا کنیم تا به سیکل کمپرسور روغن باز گردد و در خروجی کمپرسور اسکرو هوای فشرده بدون روغن را داشته باشیم.  بر ای آنکه به مخزن هوای فشرده وارد شود باید از non- return valve رد شود.

 کار این شیر یک‌ طرفه بدین شکل است که در صورت از کار افتادگی سیستم و یا قطعی برق به‌ سرعت بسته می‌ شود و جلوی برگشت هوای فشرده همراه با روغن را می‌ گیرد.

 در صورتی‌ که این ولو درست کار نکند در کمپرسور اسکرو روغن به بخش ایرند آسیب می‌ رساند و علاوه‌ بر آن بر روی فیلتر ورودی هوا پاشیده خواهد شد و منجر به پس دادن روغن در فیلتر ورودی هوا می‌ شود که در این‌ صورت باید سریع فیلتر ورودی هوا را عوض کرد و این کار نیاز به صرف هزینه دارد.

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه برای %s