نحوه ی کار کمپرسور اسکرو

نحوه کار کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو چیست؟

کمپرسور اسکرو یکی از انواع کمپرسورها است که برای تولید هوای فشرده در صنایع مختلف کاربرد دارد. دو روتور مارپیچی موجود در آن ها  با حرکت دورانی نسبت به یکدیگر، حجم هوای ورودی را کاهش می‌دهند و با متراکم کردن گازها باعث فشرده سازی هوای خروجی می‌شود.

 این کمپرسورها به دلیل مزیت هایی که دارا می باشند  بیشترین کاربرد را نسبت به نوع پیستونی آن در صنایع مختلف خصوصاً صنایع سنگین دارند. ارتعاش و صدای کم و طول عمر و ظرفیت تولید بالا از دلایل کاربرد بالای این کمپرسورها در صنایع مختلف می‌باشد.

 به طور کلی کمپرسورهای اسکرو به دو نوع روغنی و بدون روغن تقسیم می‌شوند که در نوع روغنی آن از روغن برای خنک کردن قطعات و کم کردن اصطکاک بین آنها استفاده می‌شود و از کمپرسور بدون روغن  در صنایع حساس مثل پزشکی ،غذایی داروسازی و غیره استفاده می‌شود. چرا که در این صنایع نیاز به هوای خروجی تمیز بدون آلودگی می‌باشد.

انواع کمپرسور اسکرو بر اساس نحوه انتقال انرژی

کمپرسور های اسکرو بر اساس نحوه انتقال انرژی به دو دسته کمپرسور های دینامیک و کمپرسور جابجایی مثبت تقسیم می‌شوند.

کمپرسورهای دینامیک

 این کمپرسورها دارای تیغه‌های زیادی می‌باشد که با سرعت زیادی که به چرخش در می‌آیند گازهای ورودی را متراکم می‌کنند و باعث فشرده سازی هوا می‌شوند. در این کمپرسورها هوای ورودی بین تیغه‌ها به حرکت در می‌آید و با سرعت بسیار بالا گازها فشرده می‌شوند و از محفظه خروجی خارج می‌شوند.

 از مزایای این کمپرسورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  • پایین بودن هزینه تعمیر و نگهداری بالا
  • ظرفیت بازدهی بالا
  • عمر زیاد

کمپرسورهای دینامیکی در صنایع مثل خودروسازی ،پتروشیمی ،صنعت گاز و صنایع هوایی و … کاربرد دارند.

کمپرسور جابجایی مثبت

این کمپرسورها دارای یک جزء رفت و برگشتی برای متراکم کردن گازها می‌باشد. در این کمپرسور هوا بعد از ورود توسط یک قطعه متحرک مثل پیستون یا اسکرو یا اسکرال کم حجم می‌شود و سپس با فشار زیادی از مجرای خروجی خارج می‌شود.

 این کمپرسور ها دارای کاربردهای متعددی در صنایع مختلف می‌باشند مثل صنایع غذایی، دارویی، پزشکی، دریایی و خودروسازی می باشد.

 از معایب این کمپرسورها می‌توان به بالا بودن هزینه تعمیر و نگهداری ،صدای زیاد و ظرفیت پایین آنها و از مزایای آن می‌توان به تنوع قیمت ،راندمان بالا و آسان بودن ساخت آن اشاره کرد.

کمپرسور های  اسکرو چگونه کار می‌کنند؟

به طور کلی کمپرسورها هوای محیط اطراف را دریافت کرده آن را فشرده و حجم آنها را کم می‌کنند و هوا را با فشار بسیار  بالا خارج می‌کنند. موتور ها  و روتورها که از اجزای اصلی کمپرسورها هستند، این کار را انجام می‌دهند.

 به این صورت که با روشن شدن موتور روتورها با حرکت دورانی نسبت به هم گازهای ورودی را متراکم و فشرده می‌کنند و از محفظه خروجی هوا با فشار زیاد خارج می‌شود. اجزای اصلی کمپرسور اسکرو را موتور، روتورها ،شیر مکش ،سکشن روغن تشکیل می دهند. سایر قطعات هم شامل چرخ دنده، تسمه، لینگ‌ها و غیره می‌باشند.

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه برای %s