تفاوت کمپرسور اسکرال و پیستونی

مقایسه کمپرسور اسکرال و پیستونی

تفاوت کمپرسور اسکرال و پیستونی

کمپرسور اسکرال یا حلزونی یکی از پرکاربردترین کمپرسورها در صنایع مختلف، مخصوصاً در تولید لوازم خانگی می‌باشند. این کمپرسورها از نوع کمپرسور با جابجایی مثبت و دورانی هستند و دارای دو مارپیچ حلزونی می باشند که یکی از  آنها ثابت و مارپیچ دیگر متحرک می‌باشد.

 با روشن شدن دستگاه و مکش شیر هوا، هوا وارد دستگاه شده و با ورود هوا مارپیچ متحرک شروع به حرکت می‌کند و هوا بین این دو مارپیچ به گردش در می‌آید و فشرده می‌شود و شیر تخلیه هوای فشرده را از دستگاه خارج می کند. 

از دیگر اجزای کمپرسورهای اسکرال  می‌توان روتور، استاتور، پمپ روغن و میل لنگ را نام برد. کاربرد این کمپرسورها در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، سیستم‌های تهویه و کولرهای گازی و … می باشند. در کولرهای گازی از سه مدل کمپرسور استفاده می‌شود کمپرسور پیستونی ،کمپرسور اسکرو و کمپرسور اسکرال که هر کدام ظرفیت و شرایط خاص خود را دارند. کمپرسورهای اسکرال در دو نوع دسته بندی می شوند:

  • سرعت ثابت  
  • سرعت متحرک

در کمپرسور اسکرال سرعت ثابت، سرعت حرکت مارپیچ‌ها ثابت بوده و نمی‌توان سرعت آنها را کنترل کرد و تنها راه کنترل آن خاموش کردن دستگاه می‌باشد و در کمپرسور های سرعت متحرک، سرعت حرکت مارپیچ‌ها ثابت نبوده و می‌توان آن را کم یا زیاد کرد و آن را کنترل نمود.

کمپرسور های پیستونی یک نوع کمپرسور با جابجایی مثبت از نوع رفت و برگشتی هستند که از یک سیلندر و یک پیستون ساخته شده‌اند که پیستون با حرکت رفت و برگشتی خود داخل سیلندر باعث فشرده سازی هوا می‌شود.

کمپرسورهای پیستونی قادرند هوا را با فشار بسیار زیاد تولید کنند. بنابراین اگر به فشار هوای بالایی نیاز دارید، بهتر است کمپرسورهای  پیستونی را انتخاب کنید ولی به دلیل نداشتن سیستم خنک کنندگی نمی‌توانند به صورت متناوب و برای ساعت های  طولانی کار کنند و  فضای زیادی را اشغال می‌کنند.

 بنابراین اگر محیط شما کوچک است، این کمپرسور  برای شما مناسب نمی باشد و بهتر است کمپرسور اسکرال را انتخاب کنید. کمپرسورهای  پیستونی را می‌توان بر اساس نوع کاربرد آنها به دو گروه تقسیم کرد :

  • کمپرسور پیستونی تک مرحله‌ای: کاربرد  این کمپرسورها در سیستم سرمایشی و گرمایشی منازل می‌باشد
  • کمپرسور پیستونی دو مرحله‌ای : این مدل کمپرسور ها به دلیل قدرت بالایی که دارند از آنها در کارخانه‌ها و صنایع استفاده می‌شود

کمپرسورهای اسکرال و پیستونی هر دو در تولید کولرهای گازی استفاده می‌شوند. کمپرسور اسکرال در کولرهای گازی باعث راندمان بالا و مصرف انرژی پایین می‌شوند. این کمپرسورها دارای صدا و لرزش کمتر و کارایی بالاتری نسبت به کمپرسورهای پیستونی می‌باشند و فضای کمتری را اشغال می‌کنند و به خاطر مزیت‌هایی که دارند، دارای قیمت بالاتری نسبت به کمپرسور پیستونی هستند و همچنین این کمپرسورها طول عمر بیشتری دارند.

 در کولرهای گازی، کمپرسور های  اسکرال عملکرد بهتری را به خاطر راندمان بالا و مصرف انرژی پایین دارا می‌باشند. کمپرسورهای پیستونی هم خنک کنندگی بالایی دارند ولی مصرف انرژی آنها بالا می‌باشد ولی قیمت مناسب‌تری نسبت به کمپرسور های اسکرال دارند.

کمپرسورهای اسکرال علاوه بر کاربرد در سیستم های تهویه ،کولرگازی، دندانپزشکی، بیمارستان‌ها، خودروها و آزمایشگاه‌ها، لوازم خانگی و …. مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کمپرسورها نسبت به کمپرسور های پیستونی دارای قطعات کمتری می‌باشند و طراحی پیچیده‌ای ندارند. کمپرسور های اسکرال در مقایسه با کمپرسور های پیستونی حجم هوای بیشتری را تولید و صدای کمی را در حین کار تولید می‌کنند و به خاطر همین مزیت‌ها این کمپرسورها کاربرد بیشتری نسبت به کمپرسورهای پیستونی دارا می باشند.

 کمپرسورهای پیستونی در حین کار لرزش و صدای زیادی ایجاد می‌کنند. بنابراین اگر شما به صدای محیط اطراف خود حساس هستید، بهتر است از کمپرسورهای اسکرال استفاده کنید.  کمپرسورهای اسکرال نسبت به کمپرسورهای پیستونی مصرف انرژی پایین‌تری دارند. این کمپرسورها از قطعات کمتری ساخته شده‌اند و ساختار آنها نسبت به کمپرسورهای پیستونی ساده‌تر می‌باشد. همین ویژگی ها سبب شده است که کمپرسورهای اسکرال قیمت بالاتری را نسبت به کمپرسورهای پیستونی داشته باشند. در نهایت شما می توانید بسته به شرایط محیطی و آب و هوایی خود و ویژگی های کمپرسورها،  یکی از آنها را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید.

پست های مرتبط

ارسال دیدگاه برای %s